Rollenspellen

Wat is een rollenspel?

Een rollenspel (role-playing game of RPG) is in eerste instantie een spel dat een groep spelers gezamenlijk speelt en waarbij het accent vooral op samenwerking ligt. Het wordt in de regel gespeeld door een groep van twee tot zes spelers en een spelleider (welke veelal wordt aangeduid als Gamemaster of GM).

Iedere speler probeert een personage uit te beelden in een wereld die door de spelleider vorm wordt gegeven. Bij de fantasy-rpg’s is dat een wereld die gebaseerd is op de fantastische literatuur, in het bijzonder het Swords & Sorcery genre (Conan, Fafhrd en de Grijze Muizer, en vooral In de Ban van de Ring van J.R.R. Tolkien). Het totale aanbod aan rollenspelen beslaat echter een breed scala aan thema’s: science fiction, horror, (strip)superhelden, humor, detective en nog veel meer.

En jij bent..?

Voordat de spelers hun allereerste avontuur kunnen beleven, dienen zij een personage te creëren. Dit wordt meestal in overleg met de GM gedaan. De spelers kiezen een bepaald type personage (in fantasy-rpg’s kan gekozen worden voor bijvoorbeeld elf, dwerg of mens), waarbij elk type weer bepaalde voor- en nadelen heeft. Vervolgens wordt ieder personage verder vormgegeven door zijn eigenschappen en vaardigheden.

Meestal worden deze eigenschappen -zoals kracht, intelligentie, wijsheid, uithoudingsvermogen en charisma- middels dobbelsteenworpen bepaald. De dobbelsteenworpen worden, door toepassing van de spelregels, vertaald naar het uiteindelijke karakter van het figuur dat je wilt uitbeelden. De speler kan echter zelf in grote mate bepalen hoe dit karakter tijdens het spel tot uiting komt.

De spelregels

De spelregels bij een rollenspel zijn meer hulpmiddel dan hoofdzaak. Met behulp van de regels en de dobbelstenen kan de uitkomst van situaties waarin het toeval een grote rol speelt, bepaald worden. De kans van slagen is daarbij mede afhankelijk van de eigenschappen van de personages en de omstandigheden waarin zij verkeren.

Voor de vele gebeurtenissen en lotgevallen tijdens een avontuur, krijgen de personages ervaringspunten. Als er aan het eind van een avontuur voldoende van deze punten verzameld zijn, kunnen de eigenschappen en vaardigheden van het personage verbeterd worden. (Hierdoor kunnen in het vervolg moeilijkere hindernissen en gevaarlijkere tegenstanders overwonnen worden.)

De GM: verhalenverteller en scheidsrechter

De GM heeft bij een rollenspel een aantal zeer belangrijke taken. Voordat de spelers aan de slag kunnen, moet de GM onder andere een scenario gereed hebben. Dit scenario kan van alles en nog wat inhouden. Zo kan er iemand ontvoerd zijn die bevrijd moet worden of wellicht moet een verborgen schat opgespoord worden. Naarmate de spelers meer bedreven in het spel worden, zal de GM de avonturen ook steeds moeilijker maken, bijvoorbeeld door het avontuur van een dubbele bodem te voorzien.

Alle wezens die de spelers in het avontuur tegenkomen, worden gespeeld door de GM. Tevens fungeert de GM als de ‘oren en ogen’ van de spelerpersonages: een speler kan vermelden dat zijn personage iets aandachtig bekijkt, de GM vertelt echter wat het personage in dat geval ziet. De belangrijkste taak van de GM is dan ook die van de verteller!

En de Winnaar is…

Een rollenspel kent geen echte winnaars of verliezers. Het spel wordt in de eerste plaats gespeeld om ‘gewoon’ een leuke tijd te hebben. Daarnaast is het erg leuk om de ontwikkeling van een fictief personage op de voet te volgen. Onder jouw leiding groeit de eenvoudige tovenaarsleerling wellicht uit tot een beroemde hofmagiër! Natuurlijk zal het leven van jouw personage niet altijd over rozen gaan, maar dat houdt het juist spannend, AVONTUURLIJK!